Zaburzenia lękowe i ataki lękowe

Lęk jest normalną reakcją na niebezpieczeństwo, bodyâs automatyczna reakcja walki lub lotu, który jest uruchamiany, gdy czujesz się zagrożony, pod presją, lub stoją w obliczu trudnej sytuacji, takich jak rozmowa o pracę, egzamin, lub pierwszej randki. W umiarze, lęk niekoniecznie jest rzeczą złą. Może pomóc Ci zachować czujność i koncentrację, pobudzić Cię do działania i zmotywować do rozwiązywania problemów. Ale kiedy lęk jest stały lub przytłaczającyâwhen obawy i lęki kolidują z twoich relacji i codziennego życiaâyouâve prawdopodobnie przekroczył granicę z normalnego lęku do terytorium zaburzenia lęku.

Ponieważ zaburzenia lękowe są raczej grupą powiązanych ze sobą schorzeń niż pojedynczym zaburzeniem, objawy mogą być różne u poszczególnych osób. Jedna osoba może cierpieć na intensywne ataki lęku, które uderzają bez ostrzeżenia, podczas gdy inna wpada w panikę na myśl o mieszaniu się na imprezie. Ktoś inny może zmagać się z kaleczącym strachem przed prowadzeniem samochodu lub niekontrolowanymi, natarczywymi myślami. Inny może żyć w ciągłym stanie napięcia, martwiąc się o wszystko i o wszystko. Ale mimo różnych form, wszystkie zaburzenia lękowe nie dopuszczają do intensywnego strachu lub niepokoju nieproporcjonalnego do danej sytuacji.

Podczas gdy posiadanie zaburzeń lękowych może uniemożliwić ci życie, którego pragniesz, ważne jest, abyś wiedział, że nie jesteś sam. Zaburzenia lękowe są jednymi z najczęstszych problemów zdrowia psychicznego i są wysoce uleczalne. Kiedy już zrozumiesz swoje zaburzenie lękowe, są kroki, które możesz podjąć, aby zmniejszyć objawy i odzyskać kontrolę nad swoim życiem.

Czy mam zaburzenie lękowe?

Oznaki i objawy zaburzeń lękowych

Oprócz podstawowego objawu nadmiernego i irracjonalnego strachu i niepokoju, inne powszechne emocjonalne objawy zaburzenia lękowego obejmują:

Ale lęk to coś więcej niż tylko uczucie. Jako produkt reakcji organizmu na walkę lub lot, lęk obejmuje również szeroki zakres objawów fizycznych, w tym:

Ze względu na te fizyczne objawy, osoby cierpiące na lęk często mylą swoje zaburzenie z chorobą medyczną. Mogą oni odwiedzać wielu lekarzy i odbywać liczne podróże do szpitala, zanim ich zaburzenie lękowe zostanie ostatecznie rozpoznane.

Co to jest atak lęku?

Ataki lękowe, nazywane również atakami paniki, są epizodami intensywnej paniki lub strachu. Ataki lękowe zazwyczaj występują nagle i bez ostrzeżenia. Czasami jest oczywiste triggerâgetting utknął w windzie, na przykład, lub myśląc o wielkiej mowy trzeba daćâbut w innych przypadkach, ataki wychodzą z niebieskiego.

Ataki lękowe zazwyczaj osiągają szczyt w ciągu 10 minut, a rzadko trwają dłużej niż 30 minut. Ale w tym krótkim czasie możesz doświadczyć tak silnego strachu, że czujesz, że masz zamiar umrzeć lub całkowicie stracić kontrolę. Fizyczne objawy ataków lękowych same w sobie są tak przerażające, że wiele osób uważa, iż mają one atak serca. Po zakończeniu ataku lękowego możesz się martwić o kolejny, szczególnie w miejscu publicznym, gdzie pomoc nie jest dostępna lub nie możesz łatwo uciec.

Ważne jest, aby szukać pomocy, jeśli zaczynasz unikać pewnych sytuacji, ponieważ boisz się ataku paniki. Prawda jest taka, że ataki paniki są bardzo uleczalne. W rzeczywistości, wiele osób jest wolnych od paniki w ciągu zaledwie 5 do 8 sesji leczenia.

Rodzaje zaburzeń lękowych i ich objawy

Do zaburzeń lękowych i stanów ściśle związanych z zaburzeniami lękowymi należą:

Uogólnione zaburzenia lękowe (GAD)

Jeśli ciągłe obawy i lęki rozpraszają cię od codziennych czynności lub masz uporczywe poczucie, że coś złego się wydarzy, możesz cierpieć na uogólnione zaburzenia lękowe (GAD). Ludzie z GAD są chronicznymi zmartwieniami, którzy czują niepokój prawie cały czas, choć mogą nawet nie wiedzieć dlaczego.Lęk związany z GAD często przejawia się w objawach fizycznych, takich jak bezsenność, rozstrój żołądka, niepokój i zmęczenie.

Ataki paniki i zaburzenia paniczne

Zaburzenie paniczne charakteryzuje się powtarzającymi się, niespodziewanymi atakami paniki, a także obawą przed przeżyciem kolejnego epizodu. Agorafobia, strach przed przebywaniem w miejscu, w którym ucieczka lub pomoc byłyby trudne w przypadku ataku paniki, może również towarzyszyć zaburzeniu paniki. Jeśli masz agorafobię, prawdopodobnie unikasz miejsc publicznych, takich jak centra handlowe, lub zamkniętych przestrzeni, takich jak samolot.

Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (OCD)

Zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (OCD) charakteryzuje się niepożądanymi myślami lub zachowaniami, które wydają się niemożliwe do zatrzymania lub kontrolowania. Jeśli masz OCD, możesz czuć się zaniepokojony obsesjami, np. powtarzającymi się obawami, że zapomniałeś wyłączyć piekarnik lub że możesz kogoś skrzywdzić. Możesz także cierpieć na niekontrolowane przymusy, takie jak mycie rąk w kółko.

Fobie i irracjonalne obawy

Fobia jest nierealistycznym lub przesadnym lękiem przed konkretnym przedmiotem, działaniem lub sytuacją, która w rzeczywistości stanowi niewielkie lub żadne zagrożenie. Do powszechnych fobii zalicza się strach przed zwierzętami (takimi jak węże i pająki), strach przed lataniem oraz strach przed wysokością. W przypadku silnej fobii, można posunąć się bardzo daleko, aby uniknąć przedmiotu swojego strachu. Niestety, unikanie go tylko wzmacnia fobię.

Zaburzenie lęku społecznego

Jeśli masz osłabiającą obawę przed negatywnym postrzeganiem cię przez innych i publicznym upokorzeniem, możesz mieć społeczne zaburzenia lękowe, zwane też fobią społeczną. Społeczne zaburzenie lękowe może być postrzegane jako skrajna nieśmiałość. W ciężkich przypadkach unika się całkowicie sytuacji społecznych. Lęk występowy (lepiej znany jako lęk sceniczny) jest najczęstszym rodzajem fobii społecznej.

Zespół stresu pourazowego (PTSD)

Zespół stresu pourazowego (Post-traumatic stress disorder – PTSD) jest ekstremalnym zaburzeniem lękowym, które może wystąpić w następstwie zdarzenia traumatycznego lub zagrażającego życiu. PTSD można postrzegać jako atak paniki, który rzadko, jeśli w ogóle, ustępuje. Objawy PTSD obejmują retrospekcje lub koszmary związane z tym zdarzeniem, hiperwigilację, łatwe zaskakiwanie, wycofywanie się z innych i unikanie sytuacji, które przypominają o zdarzeniu.

Zaburzenia lękowe związane z separacją

Podczas gdy lęk przed rozłąką jest normalnym etapem rozwoju, jeśli lęk ten nasila się lub jest na tyle uporczywy, że przeszkadza w zajęciach szkolnych lub innych, dziecko może mieć zaburzenie lęku przed rozłąką. Dzieci z zaburzeniami lękowymi związanymi z separacją mogą być wzburzone tylko wtedy, gdy myślą, że są z dala od mamy lub taty i skarżą się na chorobę, aby uniknąć zabawy z przyjaciółmi lub pójścia do szkoły.

Samopomoc w przypadku lęku

Nie każdy, kto dużo się martwi, ma zaburzenia lękowe. Możesz czuć się zaniepokojony z powodu zbyt wymagającego harmonogramu, braku ćwiczeń lub snu, presji w domu lub pracy, a nawet z powodu zbyt dużej ilości kofeiny. Najważniejsze jest to, że jeśli twój styl życia jest niezdrowy i stresujący, bardziej prawdopodobne jest, że będziesz czuł się niespokojny lub nie, że w rzeczywistości masz zaburzenia lękowe. Te wskazówki mogą pomóc w zmniejszeniu lęku i opanowaniu objawów choroby:

Połącz się z innymi. Samotność i izolacja mogą wywołać lub pogłębić niepokój, podczas gdy rozmowa o troskach twarzą w twarz może często sprawić, że będą one mniej przytłaczające. Warto regularnie spotykać się z przyjaciółmi, dołączyć do grupy samopomocy lub wsparcia, albo dzielić się swoimi obawami i obawami z zaufaną osobą. Jeśli nie masz nikogo, do kogo mógłbyś się zwrócić, nigdy nie jest za późno na budowanie nowych przyjaźni i sieci wsparcia.

Radzić sobie ze stresem. Zarządzanie stresem może być pomocne, jeśli poziom stresu przechodzi przez dach. Spójrz na swoje obowiązki i sprawdź, czy możesz zrezygnować, odrzucić lub przekazać je innym.

Ćwiczyć techniki relaksacyjne. Regularnie praktykowane techniki relaksacyjne, takie jak medytacja umysłu, postępujące rozluźnienie mięśni i głębokie oddychanie, mogą zmniejszyć objawy lęku i zwiększyć uczucie odprężenia i dobre samopoczucie emocjonalne.

Ćwiczcie regularnie. Ćwiczenie jest naturalnym czynnikiem łagodzącym stres i niepokój. Aby osiągnąć maksymalne korzyści, przez większość dni należy dążyć do minimum 30 minut ćwiczeń aerobowych (jeśli jest to łatwiejsze, podzielonych na krótkie okresy). Szczególnie skuteczne są ćwiczenia rytmiczne, które wymagają ruchu zarówno rąk, jak i nóg. Spróbuj chodzić, biegać, pływać, uprawiać sztuki walki lub tańczyć.

Dosyć spania. Brak snu może pogłębić niepokój myśli i uczucia, więc spróbuj uzyskać siedem do dziewięciu godzin wysokiej jakości snu w nocy.

Bądź mądry w kwestii kofeiny, alkoholu i nikotyny. Jeśli zmagasz się z lękiem, możesz rozważyć zmniejszenie spożycia kofeiny lub całkowite jej wyeliminowanie. Alkohol może również pogarszać stan lęku. I choć może się wydawać, że papierosy działają uspokajająco, nikotyna jest w rzeczywistości silnym środkiem pobudzającym, który prowadzi do wyższego, a nie niższego poziomu lęku. Aby pomóc w wyrwaniu się z nałogu, zobacz Jak rzucić palenie.

Skończ z chronicznym niepokojem. Martwienie się jest nawykiem psychicznym, który możesz nauczyć się łamać. Strategie takie jak tworzenie okresu martwienia się, stawianie czoła niespokojnym myślom i uczenie się akceptowania niepewności mogą znacznie ograniczyć martwienie się i uspokoić niespokojne myśli.

Kiedy szukać profesjonalnej pomocy w przypadku objawów lęku

Chociaż strategie samopomocy w walce z lękiem mogą być bardzo skuteczne, jeśli Twoje obawy, lęki lub ataki lękowe stały się tak wielkie, że powodują ekstremalny niepokój lub zakłócają Twoją codzienną rutynę, ważne jest, aby szukać profesjonalnej pomocy.

Jeśli odczuwasz wiele fizycznych objawów lęku, powinieneś zacząć od wykonania badań lekarskich. Lekarz może sprawdzić, czy Twój lęk nie jest spowodowany jakimś stanem chorobowym, takim jak problemy z tarczycą, hipoglikemia lub astma. Ponieważ niektóre leki i suplementy mogą wywoływać niepokój, lekarz będzie również chciał wiedzieć o wszelkich receptach, lekach dostępnych bez recepty, środkach ziołowych i lekach rekreacyjnych, które zażywasz.

Jeśli lekarz wykluczy przyczynę medyczną, następnym krokiem jest konsultacja z terapeutą, który ma doświadczenie w leczeniu zaburzeń lękowych. Terapeuta będzie z Tobą współpracował w celu ustalenia przyczyny i rodzaju zaburzeń lękowych oraz opracowania przebiegu leczenia.

Leczenie zaburzeń lękowych

Zaburzenia lękowe bardzo dobrze reagują na leczenie i często w stosunkowo krótkim czasie. Specyficzne podejście do leczenia zależy od rodzaju zaburzenia lękowego i jego nasilenia. Jednak ogólnie rzecz biorąc, większość zaburzeń lękowych jest leczona terapią, lekami lub jakąś kombinacją tych dwóch metod. Terapia poznawczo-behawioralna i terapia narażenia są rodzajami terapii behawioralnej, co oznacza, że koncentrują się one na zachowaniu, a nie na podstawowych konfliktach psychologicznych lub problemach z przeszłości. Mogą one pomóc w takich kwestiach jak ataki paniki, uogólniony lęk i fobie.

Terapia poznawczo-behawioralna pomaga zidentyfikować i zakwestionować negatywne wzorce myślenia i irracjonalne przekonania, które podsycają Twój niepokój.

Terapia ekspozycji zachęca do konfrontacji z obawami i lękami w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. Poprzez stopniową ekspozycję na obiekt lub sytuację, której się boisz, zarówno w wyobraźni, jak i w rzeczywistości, zyskujesz większe poczucie kontroli. Kiedy stawiasz czoła swojemu strachowi bez szkody, Twój lęk się zmniejsza.

Leki na zaburzenia lękowe

Jeśli masz lęk, który jest wystarczająco silny, aby zakłócić zdolność do funkcjonowania, leki mogą pomóc złagodzić niektóre objawy lęku. Jednakże leki lękowe mogą tworzyć nawyk i powodować niepożądane lub nawet niebezpieczne skutki uboczne, dlatego należy dokładnie zbadać swoje możliwości. Wiele osób używa leków przeciwlękowych, gdy terapia, ćwiczenia fizyczne lub strategie samopomocy działają równie dobrze lub lepiejâminus skutki uboczne i obawy o bezpieczeństwo. Ważne jest, aby rozważyć korzyści i ryzyko związane z lekami przeciwlękowymi, abyś mógł podjąć świadomą decyzję.